Standaard spam configuratie
SPAM is tegenwoordig een grote bron van ergernis. Om deze irritatie zoveel mogelijk tegen te gaan, adviseren we de volgende instellingen te gebruiken in DirectAdmin, het hosting controlepaneel. Hier leggen we uit hoe je dat doet:
STAP 1: INLOGGEN IN DIRECT ADMIN
Om de instellingen te kunnen bekijken en aan te passen, is het noodzakelijk om in te loggen in DirectAdmin. Er zijn 2 opties om in te loggen in DA.
- Rechtstreeks: Je kan via een directe URL inloggen, gebruik hiervoor: www.uwdomeinnaam.nl:2222. Uiteraard verander je uwdomeinnaam.nl in je eigen domeinnaam. Na het inloggen wordt je automatisch doorgestuurd naar een beveiligde URL (https) en krijg je een inlogscherm te zien. De gegevens om in te loggen heb je ontvangen per e-mail bij het aanmaken van het hostingaccount.
- Via online klantenpaneel: Vanuit je persoonlijke account in ons online klantenpaneel, heb je de mogelijkheid om alle hostingaccounts te bekijken. Ga naar WEBJONGENS.nl/administratieen daarna via het menu Diensten > Hostingaccounts naar het juiste account. Klik hier op Inloggen controle paneel waarna je wordt doorgestuurd naar het controlepaneel DirectAdmin van het gekozen account. Inloggen is hierbij niet meer nodig.
Heb je geen geldige accountgegevens meer voor DirectAdmin óf het online klantenpaneel? Neem dan contact met ons op, zodat we nieuwe gegevens kunnen versturen.
STAP 2: SPAM FILTERS INSTELLINGEN
Vanaf het dashboard van DirectAdmin naar de optie E-mail Manager > SPAM filters.
Hier adviseren wij de instellingen als volgt te gebruiken:
-
Adult Filter: Enabled (klik op het woord om te wijzigen)
-
Action for filter matches: Send te spambox Optioneel kan je deze SPAM filter nog verder gebruiken voor:
-
Blokkeren e-mailadres: Als je een specifiek e-mailadres wil blokkeren dan vul je dit adres in onder Value achter de optie Block By E-mail. Klik op Block en geen mail vanaf dit adres verzonden kan meer worden doorgelaten. *** Blokkeren e-mail vanaf domeinnaam:** Je kunt hier ook een domeinnaam (www.domeinnaam.nl) invullen in plaats van een mailadres.
STAP 3: SPAM SETUP
De belangrijkste maatregelen om SPAM onder controle te houden, vind je bij de configuratie binnen de optie SPAM setup.
WEBJONGENS adviseert om de volgende instellingen over te nemen:
- Where do you want the spam to go? Send the spam to the user's spam folder. Deze optie geeft aan dat berichten die de SPAM-filter als SPAM betiteld, naar een speciale SPAM map worden doorgestuurd. Deze optie adviseren wij boven automatisch verwijderen, als vangnet voor mail die onterecht als spam aangemerkt is.
- What score threshold do you wish to use? Low Threshold (5.0) De score van 5.0 geeft de hoogte aan vanaf wanneer een bericht als SPAM gezien wordt. Hoe lager de score, hoe eerder een e-mail een SPAM-bericht is.
- Would you like to delete high scoring spam? Yes, block all spam scoring higher than:15 Alle mails met een score van 15 of hoger, worden direct verwijderd en worden niet eerst naar de SPAM-map doorgestuurd. Een score van 15 is dermate hoog, dat er eigenlijk geen twijfel meer bestaat of dit correct is.
- Do you wish to rewrite the subject of a spam e-mail? Yes, set the subject to the following: SPAM Als een e-mailbericht door de SPAM-filter als SPAM gezien wordt, wordt ter herkenning automatisch SPAM aan het onderwerp toegevoegd. Wel zo handig. *** How should the spam be delivered?** Use text-only attachments. Om problemen te voorkomen (door bijvoorbeeld per ongeluk toch op links/bijlagen uit een SPAM_mail te klikken), worden SPAM-berichten omgezet naar text bestanden, i.p.v. HTML.
STAP 4: EN ALS DIT NIET AFDOENDE IS?
Het kan - om verschillende redenen - dat bovenstaande configuratie niet afdoende is. Geen enkel filter is 100 waterdicht, maar als je meer dan 5 berichten per dag in je Inbox ontvangt, kunnen we de volgende zaken aanpassen:
- Zet de Threshold van 5.0 naar 4.5 of 4.0. Dit maakt dat berichten eerder als SPAM gezien worden en dus ook uit je Inbox zouden moeten blijven. Controleer of een e-mailbericht ook echt SPAM is, en niet een e-mail nieuwsbrief. Veel mensen verwarren ongewenste e-mailings nog wel eens met SPAM. Dit is onterecht. Je vind je misschien even irritant, maar voor e-mailings heb je je ooit zelf aangemeld (ookal was dat misschien in een onbewaakt moment). Door je eenvoudig uit te schrijven via de uitschrijflinks in deze mails ontvang je ze in de toekomst niet meer.
- Bij twijfel is het mogelijk om de mail aan te leveren bij de WEBJONGENS, zodat we deze kunnen interpreteren en wellicht ook de filtering kunnen aanpassen. Hiervoor hebben we echter wel specifieke informatie nodig. Zie hiervoor Stap 5.
- Wanneer niets werkt, kunnen we in de standaard opzet niet zoveel extra's meer doen. Dan is ons advies ook om aanvullende diensten af te nemen. We hebben goede ervaringen met SpamExperts, een Nederlandse online dienst die e-mail op nauwkeurigere en persoonlijke wensen kan filteren. Deze dienst kunnen wij leveren voor € 2,50 per maand/per domeinnaam. Hierbij inbegrepen zit een persoonlijke login om gefilterde mails te controleren en eventueel het systeem te laten leren. Niet-doorgelaten mail kan alsnog afgeleverd worden, maar onterecht afgeleverde mail kan voor de toekomst geblokkeerd worden.
STAP 5: MAILS AANLEVEREN VOOR VERIFICATIE EN OPTIMALISATIE
Wanneer je een e-mail in de SPAM-box aantreft die geen SPAM is, of andersom, een duidelijk SPAM-bericht in je Inbox, dan kunnen we misschien nog wat aan de finetuning doen. Daarvoor hebben we de broncode en header van het bericht nodig. Doe dit als volgt:
- Log in via Webmail: Ga naar www.mijndomeinnaam.nl/roundcube. Je wordt automatisch doorgestuurd naar de beveiligde omgeving van webmail (Roundcube). Log hier in met de gebruikersnaam (dit is altijd je e-mailadres) en wachtwoord.
- Selecteer bericht: Binnen Postvak In of de SPAM-map kan je het bericht aanklikken waar je over twijfelt. In het menu kan je vervolgens naar Meer > Opslaan (.eml). Download het bestand eerst naar je computer. Dit kan je voor meerdere berichten.
- Stuur de mails door: Ga naar share.WEBJONGENS.nl om de verzamelde berichten op te sturen naar . Na ontvangst zullen wij deze mails inspecteren en de score waar mogelijk aanpassen in de SPAM-filter. Uiteraard koppelen we de uitkomst aan je terug.
Heb je vragen over e-mail en/of SPAM? Neem contact met ons op voor meer informatie.